A lazy day in Old Sukhothai - Reisverslag uit Ban Na, Thailand van silvia hendrix - WaarBenJij.nu A lazy day in Old Sukhothai - Reisverslag uit Ban Na, Thailand van silvia hendrix - WaarBenJij.nu

A lazy day in Old Sukhothai

Blijf op de hoogte en volg silvia

08 Oktober 2015 | Thailand, Ban Na

Samen met de duitser ontbeten en hem uitgezwaaid,hij reist vandaag naar Chiang Mai. Nu ben ik de enige gast in het Pinpao,lekker rustig dus. Ik drink mijn potje thee leeg en slenter naar het dorpje,dit is ongeveer tien minuutjes lopen maar in de snikhete zon lijkt dit veel verder. Bijna bij het dorpje aangekomen,komt er uit de straat links van me een fanfare en ik wordt meegevoerd in de stoet. De muziek die ze spelen lijkt op onze Carnavalsmuziek,lekker vrolijk dus. Links van me ligt de markt en ik besluit een kijkje te gaan nemen. Het is een grote hal met in het midden veel etenswaar en aan de randen,kleine shopjes volgestouwd met toiletartikelen en speelgoed. De groenten,het fruit en deegwaren zijn er heerlijk uit maar het vlees ligt gewoon ongekoeld op tafels. Een apart geurtje hangt er. Via een zijuitgang verlaat ik de markt en mijn oog valt op een heel lief,klein tempeltje omringd door water. Via een houten brug loop ik ernaartoe. Er staat een bordje Buddha's Footprint bij en ik ga kijken,en waarempel,in het midden van het tempeltje staat een glazen hokje met daarin de footprint van Buddha,bijzonder! Ik kijk nog wat rond op het parkje en zie allemaal houten bordjes met wijze spreuken erop aan de bomen bevestigd, ik lees er een stel en wordt ondertussen achtervolgd door een stel nieuwsgierige kindertjes. Uiteindelijk durven ze me te vragen; waas ur name? Yu marrie? Waas ur job? Ik vraag ze naar hun namen en loop dan weer verder. Op een piepklein terrasje neem ik een papayashake en ben de mevrouw van het tentje heel erg dankbaar dat ze de ventilator op me richt. Zo blijf ik lekker een tijdje zitten en geniet van het straatgebeuren. De meeste mensen groeten me en glimlachen naar me. Dit is de hoofdstraat en deze bestaat uit een paar guesthouses,wat kleine volgepropte winkeltjes,een paar locale restaurantjes die voornamelijk Thai food serveren en ik zie iets wat op een mini kfc lijkt. Ik reken af en loop de zijstraatjes in. Mooie,oude houten huisjes maar ook iets modernere met prachtig versierde hekken eromheen. Het is maar een minidorpje dus ik ben zo weer terug in de hoofdstraat. Ik vraag aan een meneer waar het busstation is want dat heb ik nog steeds niet kunnen vinden. Hij wijst rechtdoor maar ik loop een paar keer op en neer en zie echt geen busstation. Ik vraag het nog eens aan een mevrouw en ze loopt met me mee naar een piepklein winkeltje met een bord buiten waar busstation opstaat,whaha. Ik koop mijn buskaartje voor aanstaande zaterdag om terug te gaan naar Bangkok en zie dat er weer een foodcoupon bijzit. Langzaam slenter ik terug naar Pinpao. Bij een buurtsupertje koop ik een zakje waspoeder voor 25 cent en bij de buren besluit ik te gaan lunchen. Het is een wel heel eenvoudig familie keetje en ik krijg een menukaartje met door de zon verschoten foto's van borden eten. Er staan geen prijzen bij. Ik kies voor een bordje rijst met pork en holy basil en vraag er een cola bij. De hele familie is aanwezig en glimlacht naar me. Het keukentje ziet er netjes uit. Oma gaat aan de slag met de holy basl,moeders beheert de wok en dochterlief brengt me de cola. Papa is met de rekenmachine in de weer en zoonlief poetst in het restaurant zijn brommer. Na een kwartiertje krijg ik een heerlijk geurend bordje eten voor me. Na drie happen breekt me het zweet uit want dit is wel heel erg pittig. Het lukt me dankzij de cola om het kleine bordje leeg te eten en ik vraag de rekening. Ik moet 40 bath betalen en dat is omgerekend 1 euro! Terug bij Pinpao doe ik een beetje was en duik lekker het zwembad in. Ik lees wat en rond de klok van vijf spring ik in de douche en besluit vandaag in het dorpje te gaan
eten. Op tripadvisor heb ik gelezen dat er nog twee mooie historische parken in de buurt liggen en ik loop een verhuurshopje voor scooters binnen. Een scooter huren kost 200 barh per dag en das vijf euro. Ik vraag de mevrouw of het ver is naar de parken maar ze spreekt geen engels en haalt de buurman. Ik leg uit wat ik wil en hij zegt NO NO NO, if you go you will die,is far and dangerous. Hij wijst me naar het busstation om daar een kaartje te gaan kopen om naar de parken te gaan. Gelukkig weet ik nu waar het buasstation is haha. Daar aangekomen wordt mij verteld dat er helemaal geen bus naartoe gaat. Ik moet meteen even blijven want ze herkent me en wisselt mijn busticket voor zaterdag on want de vertrektijd is veranderd,tien minuten eerder, erg fijn om te weten. Ze wijst me naar een winkeltje waar ik kan informeren naar de taxi en dit ga ik doen. Het bezoekje zal me 50 euro gaan kosten en dit ga ik dus niet doen. Morgen gewoon nog een zwembaddagje dus,het is immers vakantie. Ik ga op zoek naar een eettentje en kom terrecht bij de leukste ladyboy in een hip eettentje met wifi! Ik wodt heel erg warm onthaald en aangezien ik haar enige gast ben,krijg ik alle aandacht. Ze is weg van mijn ogen en ik krijg een nekmassage haha Vol grapjes en wat een enthousiasme! De Pad Thai met ei en garnalen is heerlijk en het nagerecht van sticky kokosrijst met mango is hemels. Ik blijf een tijdje zitten kletsen met haar en loop dan terug naar Pinpao. See you tomorrow,roept ze me nog na en ik zwaai. Net uit het dorpje ligt aan de linkerkant een soort kampung,een stel erg armoedige hutjes met een houten bruggetje. Ik had er eerder al foto's van gemaakt. Er staat een scooter met een klein meiske net waar ik door wil en ze spreekt me aan. We hebben denk ik wel een half uur staan kletsen over werkelijk van alles. Haar engels is gebrekkig maar ik kan haar volgen. Een man en een vrouw uit de kampung komen erbij staan en geven me een hand. Ze lachen vriendelijk maar kunnen niet aan het gesprek deelnemen,ze verstaan en spreken geen engels. Dit zijn zulke schattige dingen. Uiteindelijk ben ik terug bij Pinpao en vertel dat ik morgen toch maar gezellig bij het zwembad blijf en ze lacht. We drinken samen nog een mok thee. Wat een heerlijke dag was het.

  • 08 Oktober 2015 - 16:58

    Pascal:

    Wat een leuke dag heb je weer gehad als ik dat zo allemaal lees krijg ik ook zin om daar op vakantie te gaan en heerlijk om te lezen dat jij ook gewoon alles vraagt en iedereen aanspreekt.

  • 08 Oktober 2015 - 17:03

    Silvia Hendrix:

    Als je de kans krijgt,doen! Het is een heerlijk land. Wat betreft mensen aanspreken,er heeft nog nooit iemand me gebeten haha Zolang je de mensen netjes aanspreekt,krijg je (als ze engels spreken) ,netjes antwoord. En vaak nog meer informatie dan je vraagt hihi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

silvia

Actief sinds 24 Okt. 2011
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 65048

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2016 - 20 November 2016

Thailand&Myanmar2016

03 Oktober 2015 - 28 November 2015

Thailand 2015

26 Oktober 2013 - 16 November 2013

Bali,de Gilli's & Lombok!

27 Oktober 2012 - 24 November 2012

Thailand 2012

29 Oktober 2011 - 17 November 2011

Thailand...Bangkok & Koh Chang

Landen bezocht: