3 Pagodas Pass - Reisverslag uit Sangkhla Buri, Thailand van silvia hendrix - WaarBenJij.nu 3 Pagodas Pass - Reisverslag uit Sangkhla Buri, Thailand van silvia hendrix - WaarBenJij.nu

3 Pagodas Pass

Blijf op de hoogte en volg silvia

16 Oktober 2015 | Thailand, Sangkhla Buri

Van Tanawind de tip gekregen dat P.Guesthouse goeie scooters verhuurd dus daar ben ik vanochtend naartoe gesjokt. Na het invullen van mijn gegevens en het betalen van tien euro,ben ik de komende twee dagen de trotse bezitster van een coole,bijna nieuwe scooter. Een tijdje cross ik door de straatjes van Sangklaburi om weer even te wennen. Dan de grote weg op. De weg naar Kanchanaburi volg ik ongeveer twintig kilometer,dit is de weg die ik met het minibusje hier gekomen ben door de prachtige bergen. Ik kijk mijn ogen uit en stop om foto's te maken. Het is zo prachtig. Een slingerweg met uitzicht op de groene bergen,nog gehuld in nevel en door valeien. Ik zie meren met drijvende huisjes en kleine dorpjes. Meerdere malen heb ik hardop wauw geroepen en op stukken waar het bergaf ging whoehoe! Bergop is in het begin een beetje eng maar de scooter ligt als een blok op de weg dus na een tijdje scheur je zo naar boven toe. Ik draai om en rij dezelde weg weer terug tot net voor Sangklaburi,daar sla ik rechtsaf richting de Birmese grens. Na een tijdje stop ik bij de rivier. Er staan wat kleine winkeltjes en rieten hutjes. Ik neem een cola en rust effe lekker uit met mijn voetjes in het frisse water. Kindertjes zwemmen,spelen en zwaaien naar me. Het is hier lekker koel. Dan rij ik verder tot de grens met Birma,ik parkeer mijn scooter en loop naar de grens toe. Daar aan de andere kant van het kleine slagboompje ligt Birma (Myanmar). Af en toe is de grens open voor Farangs (buitenlanders)maar als ik het vraag krijg ik als antwoord; Not today,lady. Jammer. Ik had graag die ene tempel net over de grens bezocht met een rij beelden van monnikken. Dan maak ik wat foto's van de drie mini pagoda's die een memorial zijn van een beriemde route tijdens de oorlog in het Ayutthaya tijdperk. Ik vind ze wel leuk. Daarna slenter ik wat over de markt,veel sieraden,meubels en houtsnijwerk,leuk om te zien. Eigenlijk heb ik honger maar ik zie niks smakelijks dus ik drink alleen maar wat en neem een klein zakje sushi ships. Na een tijd rondgehangen te hebben,besluit ik terug te rijden naar Sangklaburi maar onderweg zie ik off road iets glimmen. Het lonkt naar mij alsof ik een raafje ben en ik rij het kleine weggetje in. Het is een slecht geasfalteerd weggetje dat over gaat in een zandpad. Een beetje lastig met de scooter maar het lukt. Als ik er aan kom,valt mijn mond werkelijk open van verbazing. Ik sta voor een hoge rots met daarop een klein,lief tempeltje en er is een trap. Ik moet en zal op de top komen! Als ik het eerste smalle trapje op wil lopen met ongelijke en begroeide treden,valt meteen de bamboe leuning om. Heel voorzichtig klim ik trapje voor trapje omhoog. Ik wil niet weten wat ik allemaal hoor ritselen en concentreer me op het trapje. Dan een zijwaarts trapje steeds langs de rots en dan weer een naar links en steeds hoger. Ik haal de top en wordt beloond met wat beelden en een geweldig uitzicht. Wat is dit gaaf! Naar beneden gaat dezelfde weg terug,heel voorzichtig stapje voor stapje. Het laaste stuk zonder leuning. Bij de scooter rust ik ff uit en drinke mn flesje water. Er wonen mensen in tenten,kinderen voetballen op een veld en vrouwen doen de was in een beekje. Gevechtshanen onder netten aan de kant en mannen die in tonnen stoken. Iedereen lacht me vriendelijk toe. Daarna rijd ik terug naar Sanklaburi en ik lunch bij mijn guesthouse. Het zoontje,een schatje van een jaar of vier komt met begroeten. Al vanaf ik hier ben,zing ik elke keer als ik hem zie; you are my new friend and i really love you. Hij heeft heel goed geluisterd en geoefend want nu zingt hij het voor mij. Zoooo lief. Ik lunch en kijk effe scooby doo met hem. Dan stap ik nog effe op de scooter om door Sangklaburi te rijden en het gebied eromheen. Het is gewoon genieten om hier te rijden. Weinig verkeer en het is zo mooi. Als de lucht donkergrijs begint te kleuren,maak ik dat ik terug kom bij het Garden Home. Net heerlijk al het stof van me af gedoucht. Ik ben flink verkleurd! Vanavond blijf ik hier lekker chillen. Als er niemand aan de bar komt,duik ik lekker vroeg mijn bedje in met een boek.

  • 16 Oktober 2015 - 12:21

    Pascal:

    Het zullen wel vaak erg gevaarlijke weggetjes zijn die je tegenkomt en onoverzichtelijk als je maar voorzichtig bent.
    dus het tempeltje boven op de berg was de moeite waard, ik ben benieuwd dadelijk naar je foto's.
    morgen dus nog een dagje op de scooter en benieuwd naar je volgende avontuur/beleving.
    ook fijn hoe je het schrijft het leest zo lekker weg en we genieten mee met jou.
    nog veel plezier vanavond

  • 16 Oktober 2015 - 12:46

    Silvia Hendrix:

    Het is oppassen geblazen,sommige stukken zijn heel erg goed maar sommige stukken is het slalommen om de gaten heen. En veel kiezels op de weg en loslopende honden. Ik ben een scooter gewend maar dit rijdt is bekant een motor man! Geweldig. Voel me zo intens gelukkig en vrij als ik op zo'n ding door het prachtige landschap rij.

  • 16 Oktober 2015 - 16:53

    Wendy:

    Weer een leuke 'column' , lijkt wel of je daar woont en je avonturen opschrijft, zo vertrouwd voelt het aan. Geniet meis! X

  • 16 Oktober 2015 - 18:30

    Silvia Hendrix:

    Wat lief,Wendy! Ik zou willen dat ik in dit bijzondere land mocht wonen. Heb wel,zoals jij zegt,echt t gevoel dat ik een avontuur beleef en ja,ik geniet,van elke minuut x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

silvia

Actief sinds 24 Okt. 2011
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 65235

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2016 - 20 November 2016

Thailand&Myanmar2016

03 Oktober 2015 - 28 November 2015

Thailand 2015

26 Oktober 2013 - 16 November 2013

Bali,de Gilli's & Lombok!

27 Oktober 2012 - 24 November 2012

Thailand 2012

29 Oktober 2011 - 17 November 2011

Thailand...Bangkok & Koh Chang

Landen bezocht: