Ban Phian Din - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van silvia hendrix - WaarBenJij.nu Ban Phian Din - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van silvia hendrix - WaarBenJij.nu

Ban Phian Din

Blijf op de hoogte en volg silvia

09 November 2015 | Thailand, Mae Hong Son

Redelijk geslapen. We ontbijten bij de buren. Rond de klok van tien brengt t manneke van KiangDoi ons met zijn eigen busje naar de Pai river toe. We worden levend gekookt in het busje en de vering is al jaren niet meer aanwezig maar we redden het. Bij de pier zitten een aantal Thaise oudjes die je samen met een bootje kunt huren. De lady geeft ons een reddingsvest,dat wij natuurlijk niet aan willen en we lopen de berg af naar het bootje. The husband legt een matje voor ons in de boot en we morgen plaatsnemen. Hij start de motor en zij peddelt de boot los met een soort schop. Ze draagt een prachtig hoedje dat het goed zal doen op onze foto's. We gaan varen. Over de Pai river met uitzicht op de prachtige bergen en dwars dior het groen. Het Thaise koppel heeft dit vaker gedaan. Alsof het niks is omzeilen we de sterkere stroming. Het water is koffiebruin. Het is een geweldige boottocht,we genieten volop. Er komt een klein dorpje in zicht. Allemaal houten huisjes tegen een helling op gebouwd. Het bootje legt aan en we mogen het dorp gaan bezichtigen. Ban Phian Din is een Kayan dorp. Hier wonen de longnecks. Deze mensen zijn vluchtelingen uit Birma. Ze mogen in dit gebied wonen en reizen maar hebben een pasje alleen voor dit gebied. Deze mensen hebben dus geen andere keuze dan hier te blijven en hun tradities voor te zetten,het dragen van vele ringen om hun nek. Dit is hun bron van inkomsten. De government is bang dat als ze deze mensen vrijheid geven,de traditie uit zal sterven en de toeristen weg zullen blijven. Het dorp is prachtig. Allemaal houten huizen waar ze in wonen en dwars dior het dorp een zandweggetje met aan beide kanten houten winkeltjes. Het pad eindigt bovenop de berg bij de school. De Longnecks doen hun dingetjes zoals weven,gitaartje spelen en poseren voor onze foto's. Ze zijn prachtig. De bedoeling is wel dat je een souveniertje koopt maar opdringerig zijn ze niet. We genieten van de prachtige kleuren,huisjes en uitzichten. Spelen wat ket de dorpshonden en drinken een koffietje bij de rivier. Dan varen we weer met het bootje terug naar de pier. Terug naar Mae Hong Son zonder vering en raampjes die open kunnen.
We lunchen bij KiangDoi en lopen naar de tempel bij het meer. De tempel is in Birmese stijl en ik vind hem mooi omdat hij zo lelijk is. We bekijken de tempel van binnen maar echt bijzonder is deze niet. De rest van de middag slenteren we door het dorp. Het is heet vandaag. Af en toe een koel drankje is geen overbodige luxe. Net een powernapje gedaan en zometeen eens kijken wat ze voor lekkers aan het koken zijn op de nightmarket. Ik zeg, smakelijk eten!