Sagain Hill,Mingun,Inwa & de U-Beinbridge - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van silvia hendrix - WaarBenJij.nu Sagain Hill,Mingun,Inwa & de U-Beinbridge - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van silvia hendrix - WaarBenJij.nu

Sagain Hill,Mingun,Inwa & de U-Beinbridge

Blijf op de hoogte en volg silvia

02 November 2016 | Myanmar, Mandalay

Vandaag heel de dag met Tun op stap. We lopen klokslag negen naar zijn huis en hij staat ons al op te wachten. Keurig ruiten blousje met een sarong. We rijden naar Sagain Hill. Hij stopt bij een Monastary waar monnikken wonen en les krijgen in de buddhistische taal. We mogen bijna overal kijken, luisteren naar de prachtige les,kijken waar gekookt wordt en het klooster bekijken. Wat een bijzondere ervaring. De monnikken hoeven hier in de ochtend niet meer met hun kommen op pad om voedsel te verzamelen kaar leven van giften van familie,vrienden en de gemeenschap. Dan de Sagain Hill op. Een prachtig uitzicht op een groen landschap met overal pagada's en de Irriwaddy rivier. Mooie buddha beelden. Als we klaar zijn met genieten,drinken we thee met Tun op een terrasje. Vermoeiend sightseeing met dit weer. Volgende stop is Mingun. Een grote bak doemt voor ons op. Een massale vierkante blok met een versierde gate,geen idee waar dit voor gebruikt wordt maar indrukwekkend is het. Tegenwoordig mag je er niet meer op omdat er een enorme barst in zit. De Pagoda ernaast heeft een heeeele grote bel,je kunt er zelfs onder kruipen en erin gaan staan. De witte pagoda is prachtig. Na een tijdje rond te hebben gekeken en kraampjes af te hebben gelopen gaan we verder. We rijden naar een kleine pier,onderweg zien we nonnen,koeien,geiten,vervallen huisjes en veel mensen op straat. Iedereen leeft met elkaar. Tun vertelt vanalles onderweg over koningen,geschiedenis en leert ons Myanmar woorden. Bij de pier nemen we een klein bootje naar de overkant van de rivier. De motor moet handmatig worden aangeswingeld en we stikken zowat in de rook. Aan de overkant de vroegere koningsstad Inwa. We lunchen bij een restaurantje en spelen met een schattige puppy. Een prachtig landschap,groen met palmbomen,bananenbomen,koeien,kleine hutjes en ontelbaar veel pagoda's. We bezoeken er een paar en een houten monastary en we zien een scheve,oude wachttoren. Dan houden we het voor gezien en nemen het bootje weer terug naar de overkant. Het is half vijf en we rijden naar de U-Beinbrug om de sunset te gaan kijken. Het is de langste houten brug in Myanmar. Het is er mega druk en we blijven niet lang op de brug maar genieten ernaast aan de rivier van een prachtige zonsondergang. Moe maar voldaan nemen we een frisse douche in ons hotel en gaan dan eten bij Shan ma ma. Een eenvoudig restaurantje in onze straat. Er staan bakken met eten en er wordt volop gekookt. Je mag aanwijzen wat je wilt en dan krijg je al die hapjes op je bord. Geen idee wat het allemaal is. Ik herken alleen de garnalen maar die neem ik maar niet. Dan ga je aan tafel zitten en krijg je een mega kom rijst,soep en een schaaltje kool gratis erbij. Drinken pak je zelf in de koelkast. Geweldig eten en geweldige mensen. We sluiten deze prachtige dag af met een Pina Collada en een Myanmar biertje op ons dakterras.