Inle Lake - Reisverslag uit Wunbe-in, Myanmar van silvia hendrix - WaarBenJij.nu Inle Lake - Reisverslag uit Wunbe-in, Myanmar van silvia hendrix - WaarBenJij.nu

Inle Lake

Blijf op de hoogte en volg silvia

10 November 2016 | Myanmar, Wunbe-in

Inle lake

Het is nog donker als we gaan ontbijten. Het is zes uur in de ochtend. Monnikken komen voorbij om giften op te halen,voornamelijk voedsel van de locals. We lopen naar het boathouse en onze schipper staat al te wachten. Hij vaart het houten longtailbootje netjes voor en we mogen op houten stoelekes met kussentjes gaan zitten. Het is bewolkt maar droog. We gaan varen. Het kanaal van Nyaung Shwe uit naar het Inle Lake. De bergen op de achtergrond,veel groen en wat eenvoudige huisjes. Een rat kruipt onder het vlondertje vandaan en wil van de boot afspringen maar ziet dat we al op het water zijn en kruipt terug naar de punt van de boot. Onder de vlonder....Net voordat we het meer opvaren begint het te regenen. Tot bijna het eind van onze tour blijft het dat doen. We trekken onze ponchos aan en krijgen een dekentje en een plu. Vanonder de plu maar foto's maken dan. Maar een paar vissers op het meer vandaag. Ze zijn beroemd in deze streek omdat ze tijdens het vissen met hun been peddelen. Helaas niet vast kunnen leggen op foto. We leggen aan bij een zilverfabriekje. We krijgen te zien hoe ze uit steen zilver en koper halen en hiervan hele mooie spulletjes maken. Prachtig om te zien. Ik koop een mooie,bewerkte,brede ring. We varen verder door prachtige kanalen en stukken over het meer. We stoppen bij de longnecks. Ze maken mooie spulletjes. Maar ze zitten er natuurlijk ook om bekeken te worden. Weer het bootje in. Onder de plu. We genieten ondanks de vele regen van deze prachtige tocht. Het is hier zo mooi. Next stop is een weverijtje. Uit de stengels van de lotusbloem halen ze weefsel. De bloemen worden offertjes van gemaakt voor bij de tempels. De lotusbloemen zijn hier knalroze. Van het weefsel spinnen ze garen. Het garen wordt geverfd of gemengd met zijde. Er worden longi's,blouzen,sjaaltjes ed van gemaakt. Een longi maken duurt twee dagen. Prachtig om te zien. Onze bootman stopt bij een floating market. Heel gaaf om te zien als die bootjes en de markt maar we zakken zowat tot onze enkels in de blubber. Een stukje lopen is een hele opgave want je glijdt overal uit. We halen het tot over een houten bruggetje zonder leuning en gaan dan maar terug naar de boot. Weer een stukje varen en dan de laatste stop. Een sigarenmakerijtje. Dames rollen sigaartjes en sigaretten van bladeren. Ze worden gevuld met menthol,anijs,vruchtensiroop of banaan,gemengd met tabak. We mogen proberen. Eric kiest de menthol en stikt er zowat in. Ik probeer de anijs en die smaakt heerlijk zacht. We kopen beiden een prachtig blikje met sigaartjes en lunchen next door. Het stopt met regenen en er komt een zacht zonnetje door. Na de lunch varen we door de floating gardens. Hier worden groenten en kruiden verbouwd op drijvende tuinen. Bijzonder om te zien. We komen bij een prachtig klooster. Voorheen woonde hier een monnik met katten die sprongen maar toen de monnik overleed,hielden de katten op met jumpen. Het is een mooi klooster,vooral van binnen. Prachtige buddha's. Weer buiten komen we Marc en Murielle uit Nederland tegen die we in Mandalay hebben ontmoet. We spreken af om vanavond een biertje samen te drinken. Onze schipper brengt ons terug naar Nyaung Shwe. We bedanken hem want het was een prachtige ochtend. We frissen ons op en gaan lekker aan de koffie op een terrasje. De rest van de dag wat rond slenteren,hapje eten en een biertje doen. Morgen schijnt de zon!